Werken in een callcenter

Wil jij naast de studie lekker bijverdienen? Ben jij goed in luisteren maar ook in praten? Ben je flexibel en wil jij graag aansluiten in een jong en ambitieus team? Laat je horen en kom werken op een callcenter!

Verschillende soorten callcenters

Het werken op een callcenter is nog steeds ontzettend populair onder jongeren. Door de wisselende werktijden en de gezellige teams, blijft het werken in een callcenter een gewilde bijbaan. Er zijn verschillende soorten callcenters. Je hebt callcenters die outbound bellen, dan leg je zelf contact met mensen maar je hebt ook inbound, dan word je gebeld als het bijvoorbeeld om klachten of vragen over een bepaald product gaat.

Daarnaast wordt er ook nog onderscheid gemaakt in het soort callcenter. We hebben namelijk:

  • Telemarketing
  • Klantenservice
  • Helpdesk
  • Marktonderzoek en opiniepeilingen

Verschillende soorten callcenters

Het werken op een callcenter is nog steeds ontzettend populair onder jongeren. Door de wisselende werktijden en de gezellige teams, blijft het werken in een callcenter een gewilde bijbaan. Er zijn verschillende soorten callcenters. Je hebt callcenters die outbound bellen, dan leg je zelf contact met mensen maar je hebt ook inbound, dan word je gebeld als het bijvoorbeeld om klachten of vragen over een bepaald product gaat.

Daarnaast wordt er ook nog onderscheid gemaakt in het soort callcenter. We hebben namelijk:

  • Klantenservice
  • Helpdesk
  • Telemarketing
  • Marktonderzoek en opiniepeilingen
Vacature callcenter medewerker

Callcenter werk: telemarketing

Telemarketing is het soort waar de meeste mensen wel ervaring mee hebben. Iemand kunnen overtuigen via de telefoon van jouw product of dienst is een unieke en waardevolle skill. Eentje waar je de rest van je leven nog veel profijt van gaat hebben. Wil jij hier beter in worden of heb je (nog) geen ervaring met verkopen via de telefoon? Geen probleem! Je krijgt bij I Love To Work namelijk volledige begeleiding en training zodat ook jij een succesvolle telemarketeer wordt. Interesse? Bekijk dan onze vacatures!

Naast dat jij een veel betere verkoper gaat worden. Werkt het ook goed voor je zelfvertrouwen. Je komt namelijk de hele dag door met verschillende mensen in contact. De ene is direct en assertief, de andere heel begrijpend en luisterend. De kunst is dat jij snel kan schakelen en goed in kan spelen op de behoefte van die persoon.

  • Jouw uurtarief bij I Love To Work
  • Gemiddeld uurtarief 18 jaar
solliciteren callcenter medewerker

Klantenservice

Als je bijvoorbeeld een vraag hebt over jouw abonnement van internet, telefonie of een tijdschrift dan kan je een telefoontje plegen naar bepaalde aanbieder. Het is toch fijn om direct met iemand te kunnen praten en waar we ons verhaal aan kwijt kunnen in plaats van een mailtje te sturen of te chatten op internet met een chatbot die zich voordoet als echt persoon.

Veel bedrijven hebben een grote afdeling vergelijkbaar met een callcenter waar alle vragen worden beantwoord. Vaak is het zo dat wanneer iemand wil opzeggen je dan de opdracht krijgt deze mensen als klant te behouden. Dan is het een vorm van telemarketing.

Een helpdesk is ook vaak ingericht als callcenter. Deze belletjes duren ook vaak langer omdat het om complexe problemen kan gaan. Ook nu vinden we het prettig om met een echt persoon te kunnen praten die verstand heeft van hetgeen waarover de vraag gaat.

Marktonderzoek vanuit een callcenter

Er zijn ook callcenters voor marktonderzoek. Hier wordt nu niets verkocht en je hoeft ook geen leden te werven. Er worden alleen verschillende soorten enquêtes afgenomen. Opdrachtgevers zijn marketing en onderzoeksbureaus die willen weten hoe ze de service van een bepaald product kunnen verbeteren. Ook kan een gemeente je bellen als je een bedrijf hebt. Er wordt nu gevraagd hoeveel werknemers je in dienst hebt en in welke branche je werkzaam bent. Deze informatie is goed voor uitzendbureaus.

Jouw eigen verhaal

Genoeg over de verschillende callcenters, er is altijd wel een die overeenkomt met jouw kwaliteiten! Vaak werk je in shifts van een aantal uur en werk je met een belscript. Deze heb je voor je staan op de computer. Je mag hier creatief in zijn in het verwoorden van de zinnen maar je moet natuurlijk wel voor elkaar zien te krijgen waarvoor je belt. Vaak is het zelfs beter om een eigen verhaal te hebben in plaats van een verkooppraatje die je van het scherm afleest. Dus het is belangrijk om je eigen persoonlijkheid te verwerken en toe te passen tijdens de gesprekken.

Enthousiasme heb je nodig!

Het is ook belangrijk om goed te luisteren. Werk je in een callcenter met commerciële diensten, dan moet je mensen overhalen om een product of abonnement af te nemen. Hier gaat het om het geven van voordelen en kunnen inspelen op de behoefte die men nog niet wist dat ze die hadden. Enthousiasme en goed luisteren zijn hier essentieel. Mensen vinden het fijn om te merken dat er echt naar ze geluisterd wordt en dat er met ze wordt meegedacht.

Verbeter je sociale en communicatieve skills in een callcenter

Er zijn soms mensen die een negatieve associatie hebben met een callcenter. Dit komt vaak door eigen ervaring en door slechte telefoongesprekken. Wij nemen je mee en bewijzen je het tegendeel.

Je leert nergens zoveel op het gebied van klantencontact, klachtafhandeling en communicatie als op een callcenter!

Je werkt aan je toekomst. Je krijgt coaching en trainingen. Op deze manier verbeter jij jouw skills en kom je erachter waar jouw krachten liggen. Dit is altijd goed om te weten. Je leert om te gaan met teleurstellingen maar je herkent ook verkoopsignalen en je leert nog beter te luisteren. Ook werk je aan je mensenkennis, dit komt je altijd van pas!

Zonder ervaring, geen probleem!

Dus ook als je nog geen ervaring hebt met het werken in een callcenter, geen enkel probleem! Je wordt intern opgeleid en vaak gaat er een training aan vooraf voor je de echte telefoontjes mag gaan plegen. De teamleiders werken zelf al een aantal jaren in de branche, ze kunnen jou dus als geen ander uitleggen wat het werken in een callcenter precies is.

Flexibele werktijden

Het werken in een callcenter is ideaal, zeker als je student bent. Je kan fulltime aan de bak als je even een wat minder drukke periode hebt maar je kan er ook voor kiezen om parttime aan de slag te gaan. Bij de callcenter vacatures van I Love To Work zijn de tijden zelfs zo flexibel dat jij helemaal zelf bepaald wanneer en hoeveel je werkt.

Afwisselend

Werken bij een callcenter betekent afwisselend werk. Je weet nooit wie je aan de lijn krijgt en hoe het gesprek verloopt. Werken als agent bij een callcenter is afwisselend. Je houdt je bezig met verschillende projecten en merken. Of het nu gaat om een tijdschrift abonnement of een energieleverancier, je weet er straks alles van. Denk bijvoorbeeld ook aan goede doelen, dienstverlening, overheid, politie en banken. Er is altijd een onderwerp wat bij jou op het lijf is geschreven. Dit werkt ook door in de prestaties, heb je er affiniteit mee, dan hoor je dat terug in de gesprekken omdat je er leuk over kan vertellen.

Extra verdienen

Dat leuk vertellen betaalt zich uit. Vaak werken callcenters met bepaalde targets. Als je een bepaald percentage klanten weet te behouden of binnenhaalt staat daar vaak een financieel extraatje tegenover. Dit krijg je boven op je normale salaris! Dit werkt motiverend en hoe tof is het om targets te halen en meer geld te verdienen.
Zie jij het al voor je?! Wil je nog meer weten over het werken in een callcenter? Neem contact op!

Veelgestelde vragen over callcenter werk

Menu